fredag 23. mars 2012

Siden det snart er helg.......

Bare for å ha nevnt det: Jeff Lemire og hans serie Sweet Tooth er farlig nært genial!! Siste samling er Endangered Species og den bekrefter min påstand i aller høyeste grad. Her har han og fått med seg tre gjestetegnere som tegner hver sin lille sekvens. De tre er Emi Lenox (Emitown), Nate Powell (Swallow Me Whole) og Matt Kindt (Revolver, 2 Sisters m.m.). Både Powell og Kindt har jeg nevnt før i bloggen. Sweet Tooth har fra starten vært annerledes enn andre serier. Hvor mange av disse har en hovedperson med gevir. Bok fire preges også i større grad av noe en kan kalle mer mystisk eller mytisk. Sweet Tooth, eller Gus som han nå insisterer på å bli kalt, sin far har etterlatt seg et manuskript hvor det kommer frem at han hadde profetiens gave. Og sentral i denne visjonen av fremtiden befinner Gus seg. Svarene på å få bukt med epidemien og hvorfor alle disse barna med dyretrekk og egenskaper dukket opp kan befinne seg helt nord i Alaska. Gus og hans følgesvenner legger ut på turen nordover og før de er kommet langt nok møter de en alvorlig distraksjon. Denne består av en følelse av trygghet og fasiliteter en ikke har sett siden før katastrofen. Den eneste som finner dette mistenkelig er Mr. Jepperd, men når en allerede har forrådt hovedpersonen en gang mister en litt innflytelse. Boken ender med en cliffhanger noe som er uvanlig med slike samlinger. Det vanligste er at en får en midlertidig avklaring på historien. Og for en gangs skyld siden jeg ga etter for blasertheten min er jeg virkelig spent på hva som vil skje. Bare for å ha nevnt det har jeg bestilt både Endangered Species og Emitown til biblioteket. Bok tre Animal Armies er allerede kommet til huset.

Ingen kommentarer: